12.07.2012

Yetişkinler Ejderhalardan Neden Korkar? - Derleyen: İshak Reyna




Derleyen: İshak Reyna
Yayınevi: Günışığı Kitaplığı
Tür: Genç yetişkin, deneme.
Sayfa sayısı: 200

Tanıtım Yazısı: Edebiyat gençlere denemelerle göz kırpıyor, denemeler gençleri ustalarla tanıştırıyor!

Hazırladığı edebiyat seçkileriyle tanınan akademisyen, yazar İshak Reyna, bu kez Türk ve dünya edebiyatından deneme yazılarını gençler için özenle seçti. Birbirinden etkileyici 30 deneme yazısından oluşan seçkinin amacı, gençleri edebiyatın bu yenilikçi türüyle yakınlaştırmak. Daha önce hazırladığı Dikkat! Kırılacak Eşya ve Ay'ı Boyamak adlı öykü derlemeleriyle dikkati çeken Günışığı Kitaplığı, bu kez Türk edebiyatından 15, dünya edebiyatından 15 usta yazarın kaleme aldığı deneme yazılarıyla, genç okuru unutulmaz bir düşünce dünyasında dolaştırıyor. Gençlikteki zorluklardan aşka, futboldan sanata, mizahtan siyasete uzanan denemeler, okurun düşüncelerini de hayal gücünü de harekete geçiriyor.

Kitapta yer alan yazarlar;

İç Hatlar: Bilge Karasu, Çetin Altan, Fatih Özgüven, Ferit Edgü, Haldun Taner, Melih Cevdet Anday, Memet Fuat, Murathan Mungan, Nermi Uygur, Nurullah Ataç, Onat Kutlar, Oruç Aruoba, Perihan Mağden, Sabahattin Eyüboğlu, Selim İleri.

Dış Hatlar: Albert Camus, Eduardo Galeano, Francis Bacon, Friedrich Nietzsche, Hermann Hesse, John Berger, Jonathan Swift, Juan Goytisolo, Michel de Montaigne, Nick Hornby, Rainer Maria Rilke, Rolan Barthes, Umberto Eco, Ursula K. LeGuin, Virginia Woolf.

İshak Reyna'nın "Merhaba" başlıklı giriş yazısından:
"Kuşkusuz, ne yaşadığımız coğrafyadaki, hele ne de dünya üzerindeki deneme yolculukları, tadları buradakiler kadar. Elindeki kitap, bir tür "açılış partisi". Dolayısıyla, bu partinin şeref konuğu olarak, burada tanıştıklarınla ilgili izlenimlerine de, okur ya da yazar, denemede bundan sonrasında çıkacağın yeni yolculuklara da elbette sen karar vereceksin… Yolun açık ve çeşitli olsun…"



Kapak Tasarımı: Çok sevimli ve güzel bir kapak tasarımına sahip bu kitap. Zaten Günışığı Kitaplığı'nın bütün kitapları çok özenli ve güzel, yaratıcı kapak tasarımlarına sahip. Bu yayınevinin kitaplarını sevmemdeki nedenlerden biri de budur. Fontlar ve kitabın isminin yazılış şekli de çok hoşuma gitmişti daha ilk gördüğümde, başarılı bir kapak + kitap tasarımı.


Yorumum:  Öncelikle birşeyi itiraf etmeliyim: ben bu kitabı görür görmez ismini okuyunca hemen twitter'da bu kitabı okumak istediğimi söylemiştim, yani konusunu ve nasıl bir kitap olduğunu bilmeden böyle haykırmıştım. O gün de moralim çok bozuktu ve eşim beni mutlu etmek için bu tweetimi görmüş ve hemen bu kitabı almış. Ben de eve gelince havalara uçtum tabii ve konusunu da işte o zaman elime aldığımda okudum. Takdir edersiniz ki kitabın ismini okuduğumda ben aslında fantastik türle ilgili bir kitap okuyacağımı sanmıştım aslında kitabın ismi de içeriğindeki böyle bir yazıdan geliyor; pek sevdiğim Ursula K. Le Guin'in yazısından. Ama daha sonra bu kitabın gençlere edebiyatı bir bağlamda tanıtma amaçlı yazılmış denemelerden oluşuyor. Benim son zamanlarda okuduğum romanlardan farklı bir tarzda olduğu için daha bir ilgimi çekti bu kitap ve okumaya başladım.


Kitap da farklı dönemlerin farklı yazarları okuyucuya deneme yazılarıyla sesleniyorlar. Kitabı derleyen İshak Reyna o kadar güzel yazılar seçmiş ki, okurken tanımadığım yazarların ya da tanıdıklarımın da farklı kitaplarını elime alıp okuma isteği uyandırdı bende. Her bir yazar genç okura kendi penceresinden farklı bir dille, farklı bir yöntemle seslenirken yazılar yalnızca 2-3 sayfa sürüyor ve keşke bitmeseydi dedirtiyor. Ben okurken çoğu zaman öyle dedim, keşke birmese biraz daha okusam.


En sevdiğim yazı pek sevdiğim Ursula K. Le Guin'e ait olandı. Fantastik dünyanın neden yetişkin okurlar tarafından ya da toplumun önemli bir kesimi tarafından dışlandığı, hor görüldüğü ya da görmemezlikten gelindiğini anlatıyordu. Okurken kendi toplumumuzu düşündüm ve büyük benzerlikler buldum. Süslü dilin pek sevildiği yaratıcı yazın türlerinden fantastik edebiyatın ne yazık ki gerektiği önemi ve değeri bulamayan Türk edebiyatını düşündüm. Ursula K. Le Guin kadın fantastik yazarların da gereken değeri bulamadığından bahsediyor ancak bizim toplumumuzda ne yazık ki ne erkek ne kadın bir fantastik kurgu ya da bilim kurgu yazarı gereken değeri bulabiliyor. Çok sevdiğim bu iki türle ilgili çok önemli noktalara değinerek düşüncelerini açıklamış Ursula K. Le Guin, gerçekten herkes tarafından okunmalı.


Sözün özü çok sevdiğim bir kitap oldu Yetişkinler Ejderhalardan Neden Korkar? Eğer deneme yazılarından hoşlanıyorsanız, kesinlikle okumanızı tavsiye ederim.

Puanlama:




2 yorum:

  1. İlk defa bi önceki postunuzda görüp sepete eklemiştim ayrıca bende kapağa bayıldım ve eklemeden geçemeyeceğim allah mutlu mesut etsin her kitap kurduna da sizinki gibi bir eş nasip etsin;D

    YanıtlaSil
  2. @kagitkiz amin diyorum ben de, teşekkürler;D Umarım seversin sen de bu kitabı;)

    YanıtlaSil